Vergoeding van autokosten: wat werkgevers moeten weten in 2025
16 april 2025
Met de opkomst van elektrische voertuigen in bedrijfswagenparken wordt de vergoeding van thuislaadkosten voor bedrijfswagens een belangrijk punt van zorg voor werkgevers.
Vanaf 1 april 2025 heeft de Commission de Régulation de l'Électricuteé et du Gaz (CREG) forfaitaire bedragen ingevoerd die de maximumgrens bepalen per kilowattuur (kWh) die door de werkgever aan de werknemer kan worden terugbetaald. Deze tarieven, die verschillen per gewest (Vlaanderen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Wallonië), stellen de limiet vast waarboven de terugbetaling niet kan worden betaald zonder dat het bedrag wordt opgenomen in de belastinggrondslag. Het doel van deze maatregel is om de voorwaarden voor terugbetaling te verduidelijken en te standaardiseren en tegelijkertijd de werknemers te beschermen tegen bijkomende belastingen, en om bedrijven een vereenvoudigde methode te bieden voor het beheer van deze vergoeding. In dit artikel leggen we uit wat deze maatregel inhoudt, hoe hij werkt en welke goede praktijken moeten worden toegepast om er voordeel uit te halen met inachtneming van het huidige belastingkader.
Definitie en belang van thuislaadvergoedingen.
Wat is de vergoeding van thuislaadkosten?
Dit is een vergoeding die de werkgever betaalt aan een werknemer die zijn of haar bedrijfswagen thuis oplaadt. Het doel van deze vergoeding is om de werkelijk gemaakte elektriciteitskosten te vergoeden, binnen een specifiek fiscaal kader. Als het goed wordt beheerd, vormt het geen belastbaar voordeel in natura.
Waarom is deze maatregel strategisch?
- Het ondersteunt het milieubeleid van het bedrijf door het gebruik van elektrische voertuigen te vergemakkelijken.
- Het is een hefboom voor het aantrekken van talent door een aanzienlijk financieel voordeel te bieden.
- Het is een hefboom voor het aantrekken van talent door een aanzienlijk financieel voordeel te bieden.
- Het is een hefboom voor het aantrekken van talent door een aanzienlijk financieel voordeel te bieden.
- Het zorgt voor een betere fiscale zichtbaarheid voor zowel de werkgever als de werknemer.
De belangrijkste voordelen van vergoeding op basis van CREG-bedragen
De door de CREG gepubliceerde forfaitaire bedragen stellen werkgevers in staat om:
Belastingnaleving bevorderen
Door de vastgestelde bedragen te respecteren, wordt de betaalde vergoeding niet beschouwd als belastbaar inkomen voor de werknemer. Dit voorkomt aftrek van het bruto-inkomen en zorgt ervoor dat het beleid van het bedrijf voor elektrische mobiliteit fiscaal veilig is.
Vereenvoudig administratief beheer
Met de bedragen die al elk kwartaal door de CREG zijn vastgesteld en bijgewerkt, kunnen personeelszaken vertrouwen op een duidelijke en erkende basis voor het berekenen van vergoedingen. Dit vermindert het risico op fouten en geschillen in het geval van een audit.
Uniforme interne praktijken
Werkgevers kunnen ervoor kiezen het laagste tarief toe te passen, ongeacht de regio waar de werknemer woont, om het beheer van vergoedingen te vereenvoudigen. Deze keuze, die geldig is voor het hele kalenderjaar, maakt een eerlijke en geharmoniseerde aanpak binnen het bedrijf mogelijk.
Thuisvergoeding in 2025
Tarieven van toepassing van 1 april tot en met 30 juni 2025
Voor het tweede kwartaal van 2025 heeft de CREG de volgende plafonds vastgesteld:
Vlaamse regio: 0,3194 €/kWh
Regio Brussel-Hoofdstad: 0,3584 €/kWh
Wallon Regio: 0,3617 €/kWh
Deze bedragen vertegenwoordigen de maximale limiet die een werkgever per kWh kan vergoeden zonder een belastbaar voordeel voor de werknemer te creëren. Boven deze bedragen kan het overschot worden beschouwd als beroepsinkomen.
Vergoedingsmethoden
Werkgevers hebben twee opties:
- Gedifferentieerde tarifering: het bedrag toepassen dat overeenkomt met de regio waar elke werknemer woont;
- Unified pricing: kies het laagste bedrag (in dit geval het bedrag dat geldt in Vlaanderen) voor alle werknemers, ongeacht hun woonplaats. Deze methode biedt eenvoud van administratieve verwerking, maar kan minder gunstig zijn voor sommige werknemers.
Voorwaarden voor belastingvrijstelling
Om in aanmerking te komen voor de vrijstelling moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:
- Het voertuig moet door de werkgever ter beschikking worden gesteld voor beroepsmatig en privégebruik.
- Het opladen moet bij de werknemer thuis gebeuren.
- Het bedrag van de vergoeding mag niet hoger zijn dan het geldende regionale of verenigde plafond. De vergoeding moet worden verantwoord (door geschat verbruik of meetsysteem).
Vaak voorkomende fouten à éviter
- Dépasser les plafonds CREG: un remboursement supérieur à ces montants peut êute;ré comme un avantage imposable, avec des conséquences fiscales (Circulaire 2024/C/77 du SPF Finances)
- Wijziging van de berekeningsmethode in de loop van het jaar: als het bedrijf heeft gekozen voor een eenheidstarief, moet deze keuze het hele kalenderjaar worden gehandhaafd. (Circulaire 2024/C/77 van de FOD Financiën) .
- Niet documenteren van bijvullingen: zonder schatting of spoor van verbruik kan de vergoeding worden aangevochten bij een audit. (Circulaire 2024/C/77 van SPF Financiën) .
Conclusie De terugbetaling van de thuislaadkosten voor bedrijfswagens is een concreet antwoord op de uitdagingen van de energietransitie en duurzame mobiliteit. Dankzij de driemaandelijkse barometers van de CREG’s beschikken bedrijven over een duidelijk en stabiel kader waarbinnen ze deze maatregel kunnen implementeren, zonder fiscale risico's te lopen. Door deze vergoedingen te integreren in een coherent loonbeleid versterken werkgevers hun aantrekkelijkheid en compliance. Het is zowel een strategische als verantwoorde zet. Wilt u een eenvoudig, conform en fiscaal efficiënt vergoedingenbeleid voor uw werknemers opzetten? Vertrouw op ons team om u te helpen bij het ontwikkelen en implementeren van HR-oplossingen op maat van uw organisatie.

Recente artikelen
Blijf op de hoogte door ons nieuws te volgen.
Wilt u ons nieuws in uw inbox ontvangen?