Verhoging van het CREG-tarief: Wat u moet weten over de terugbetaling van thuislaadkosten voor bedrijfswagens
18 juli 2025
Met de snelle evolutie van elektrische mobiliteit in bedrijven wordt de terugbetaling van elektriciteitskosten voor het thuis opladen van bedrijfswagens steeds belangrijker voor werkgevers en hun werknemers. De CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) heeft zojuist de nieuwe forfaitaire tarieven voor het derde kwartaal van 2025 gepubliceerd – en deze wijzigingen mag u niet over het hoofd zien. We zetten op een rijtje wat er verandert, hoe u de nieuwe bedragen correct toepast en welke praktische implicaties dit heeft voor uw mobiliteitsbeleid.
Terugbetaling van elektriciteitskosten: hoe werkt het?
Wanneer een werkgever de elektriciteitskosten vergoedt die een werknemer maakt voor het thuis opladen van een bedrijfswagen, valt deze vergoeding buiten de forfaitaire raming van het voordeel van alle aard verbonden aan het privégebruik van het voertuig. Het gaat dus om een afzonderlijk voordeel met eigen regels.
Een bijkomend belastbaar voordeel kan worden vermeden, op voorwaarde dat aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan – met name door terugbetaling op basis van werkelijke elektriciteitskosten. Om dit te vergemakkelijken, is een forfaitair bedrag per kWh toegestaan, zolang dit niet hoger ligt dan het maximumtarief vastgesteld door de CREG.
Het CREG-tarief en de toepassing ervan
Het CREG-tarief fungeert als plafond voor de terugbetaling van elektriciteit die thuis wordt verbruikt voor het opladen van bedrijfswagens. Dit tarief wordt elk kwartaal gepubliceerd en verschilt per gewest (Vlaanderen, Brussel, Wallonië). Elk jaar zijn er vier referentieperiodes, met telkens drie verschillende tarieven.
Voor het derde kwartaal van 2025 (1 juli – 30 september 2025) zijn de tarieven als volgt:
-
Vlaanderen: €0,3456/kWh
-
Brussel: €0,3787/kWh
-
Wallonië: €0,3843/kWh
Werkgevers mogen tot dit maximum terugbetalen, maar het staat hen vrij om een lager bedrag toe te passen, afhankelijk van hun intern beleid.
En als u geen rekening houdt met het gewest van de werknemer?
Het is ook toegestaan om geen onderscheid te maken tussen de regio’s. In dat geval kiest men voor het laagste bedrag van de drie gewesten als vaste vergoeding voor het hele land en voor het volledige kalenderjaar. Deze aanpak vereenvoudigt de administratie en garandeert volledige naleving van de door de CREG toegestane tolerantie.
Een verlengde administratieve tolerantie
Goed nieuws: de administratieve tolerantie die het gebruik van dit forfaitair CREG-bedrag toestaat, blijft van kracht zonder einddatum. Zolang er geen nieuwe communicatie volgt, blijft deze flexibiliteit dus behouden. Dit biedt bedrijven duidelijkheid en stabiliteit voor hun beleid inzake elektrische mobiliteit.
Besluit: Een stimulerend kader voor duurzame mobiliteit
De stijging van de CREG-tarieven voor het derde kwartaal van 2025 weerspiegelt de evolutie van de energiemarkt, maar biedt werkgevers ook de kans om werknemers te ondersteunen in de overstap naar milieuvriendelijkere mobiliteitsoplossingen.
Een duidelijk en wettelijk conform beleid rond CREG-tarieven hanteren, betekent kiezen voor verantwoordelijkheid, positiviteit en respect voor uw medewerkers.
đź“© Neem gerust contact op met uw adviseur voor vragen over de toepassing van deze regels in uw onderneming.

Recente artikelen
Blijf op de hoogte door ons nieuws te volgen.
Wilt u ons nieuws in uw inbox ontvangen?