Heb je er ooit aan gedacht om een wervingsbonus in te voeren?

21 maart 2024

Bedrijven worstelen met het werven van personeel. Hoewel de gezondheidscrisis het tekort aan arbeidskrachten in bepaalde sectoren heeft verergerd, is dat niet de enige oorzaak van de moeilijkheden om nieuw talent te vinden. De verwachtingen van werknemers zijn de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. Balans tussen werk en privéleven is nu een van de belangrijkste motivaties voor werknemers, naast salaris.

Als een bedrijf een wervingscampagne start, komt het vaak voor dat er weinig sollicitaties binnenkomen voor de aangeboden functie of dat de ontvangen cv's niet overeenkomen met het gezochte profiel.

Wat is coöptatie?

Coöptatie is een oplossing om de kans op het vinden van de ideale kandidaat te vermenigvuldigen.

Deze wervingstechniek betrekt uw werknemers bij het wervingsproces, aangezien zij iemand uit hun persoonlijke of professionele netwerk kunnen aanbevelen (een vriend, familielid, oud-collega, enz.).

Als u een coöptatiecampagne wilt voeren in uw bedrijf, moet u weten dat deze gepaard kan gaan met een wervingsbonus. Het doel van deze bonus is om de werknemer die de persoon aanbeveelt die uiteindelijk door het bedrijf wordt aangenomen, financieel te compenseren.

Naast dat dit u in staat stelt om nieuw talent te vinden, versterkt het de betrokkenheid en motivatie van werknemers om deel te nemen aan het wervingsproces.

Hoe wordt de wervingspremie behandeld vanuit het oogpunt van sociale zekerheid en belastingen?

In de eerste plaats kan de werkgever bepaalde voorwaarden verbinden aan de betaling van de premie, zoals het aanhouden van de werknemer gedurende een minimumperiode. De bonus mag echter niet worden toegekend aan leden van het management of personeelsmedewerkers, aangezien zij beslissingsbevoegdheid hebben op het moment van indienstneming.

A. Fiscale behandeling

De wervingsbonus wordt beschouwd als beroepsinkomen, aangezien deze is gekoppeld aan de arbeidsrelatie en als zodanig moet worden onderworpen aan de professionele boekhouding. Omdat de bonus echter uitzonderlijk is, hoeft deze niet op dezelfde manier te worden belast als gewoon loon. Er kan een specifiek tarief voor bedrijfsleningen van maximaal 53,50% worden toegepast.

In eerdere uitspraken oordeelde de belastingdienst dat de wervingsbonus geen beroepsinkomsten waren en beschouwde deze als diverse inkomsten die werden belast tegen een voordeliger tarief van 33%.

Om als diverse inkomsten te worden aangemerkt, moet volgens de belastingdienst aan vier voorwaarden worden voldaan:

  • De bonus kan zowel door werknemers van het bedrijf als door derden worden verkregen
  • .
  • Derde partijen moeten worden gewezen op de mogelijkheid om deze bonus te verkrijgen (reclame, sociale netwerken, etc)
  • .
  • De toekenningsprocedures en -voorwaarden zijn precies hetzelfde voor werknemers en derden
  • De bonus mag niet meer dan twee keer aan dezelfde persoon worden toegekend in een periode van 12 opeenvolgende maanden
  • .

.

B. Sociale behandeling

De wervingspremie houdt verband met de arbeidsrelatie en wordt daarom beschouwd als een bezoldiging en zal daarom onderworpen zijn aan RSZ-bijdragen.

Heb je er ooit aan gedacht om een wervingsbonus in te voeren?

Recente artikelen

Blijf op de hoogte door ons nieuws te volgen.

Wilt u ons nieuws in uw inbox ontvangen?